But of course, a miniature scene takes much time and work, it scares us to do experiments, and the fact of applying color on our creations seems to us overwhelming. I suppose it is inevitable to think: Does this color combine well with this other? What if I mess it up?, is it inelegant to combine so many colors?, or is it better to use only a couple of them?, Should I use highly contrasting colors or the same color range?...The truth is that you need to have a lot of intuition, experience and aesthetic sense for a successful improvisation work.
I wanted with this post, to make a selection of websites that I consider particularly useful for our purposes because they have practical resources about the color theme,
En la página "Design Seeds" podéis utilizar una sencilla herramienta, que consiste en crear un color (el que queréis que domine la escena) mediante las variables RGB y buscar posteriormente fotografías que incluyen ese color en su paleta y cómo lo combinan con otros colores.
In the site "Design Seeds" you can use a simple tool to create a color (for example the color we want to dominate the scene) by using the RGB variables. Next the program looks for photographs that include that color in their palette and it shows us how to combine with other colors.
In the site "Pinegate Road", in the category of "Color Studies" you can explore through lots of photographs, varied palettes. You will see that there are striking combinations. If you like any, apply it as faithfully as possible.
Use this tool, "Color Palette Generator" , if what you whant is to discover a palette in a photograph. Because the reverse process will be useful too, for example if what you seek is homogeneity in your work, or just you have the curiosity to see the used color palette; or if there is something wrong in your scene, you can find out if the color is the reason.
Para terminar, os invito a que conozcáis la teoría del color, pues eso siempre os va a resultar útil. Si os apetece podéis ver las presentaciones que les pongo a mis alumnos donde explico la naturaleza de la luz y de los pigmentos.
Si no os apetece leer toda la teoría, al menos tened claro estos conceptos. Una cosa es el color de la luz que veis en vuestros monitores, resultado de mezclar luz roja, verde y azul (R= red, G= green and B= Blue) y otra el color de los pigmentos, resultado de mezclar los pigmentos cian, magenta, amarillo y negro (C= Cian, M= Magent Y= Yellow and K= Black )
Finally, I invite you to know the color theory, because this will be very useful. If you want, you can see the presentations I put to my students where I explain the nature of light and pigments. (Sorry but they are only in spanish)
If you do not want to read all the theory, at least, take into account these concepts. First, the light color you see on your monitor, that are the result of mixing red, green and blue (RGB light colors) and the second concept are the pigment colors, that are the result of mixing the pigments cyan, magent, yellow and black. (CMYK pigment colors)
Otra cosa importante es las cualidades que cada color tiene, ya que por ejemplo, tonos de verdes hay muchísimos, ¿en qué se diferencian? principalmente en la saturación (el la pureza del color) y en su luminosidad (la cantidad de blanco o negro que tienen) Es decir, si mezclamos mucho un color con otros, va perdiendo pureza y entramos en la gama de matices (verde azulado, verde amarillento, verde caqui...) y por otra parte está la cantidad de luz ( hay que añadir pigmento blanco) o de oscuridad (añadir negro)
Also the qualities of each color are something important, for instance, where is the difference betwing different green colors? Well, primarily in saturation (the purity of color) and luminosity.
If we mix much a color with others, it loses its purity but a huge range of hues apears (bluish green, yellowish green, army green …), this is the saturation. The luminosity of a colors is the amount of light (you have to add white pigment) and darkness (add black).
En fin... sé que estas entradas tan teóricas son más aburridas, pero no me he podido resistir, ya que el color es una de las herramientas más valiosas para mejorar nuestras miniaturas.
Muchísimas gracias por vuestro tiempo, sobretodo si habéis logrado leer todo el artículo.
Un abrazo
Anyway ... I know these theorethical posts are more boring, but I could not resist to write about this theme, because color is a valuable tool to improve our miniatures,.
Thank you for your time, especially if you have managed to read the whole article.
Hugs
Hola Mara, para nada ha sido aburrida tu entrada, muy al contrario me ha parecido muy interesante y provechosa. Como bien dices el color es fundamental, en la vida para que exista armonía en todos los sentidos, tiene que haber una buena combinación y a veces es difícil de conseguir. Visitaré las páginas que ofreces, seguro que también me interesarán. Un abrazo y gracias por esta entrada.
ResponderEliminarBonjour Mara,
ResponderEliminarPour ma part, j'aime l'originalité et la diversité.
Trop de maquettes se ressemblent déjà assez ..
Assemblages de kits ou copies d'autres réalisations.
Je n'ose pas aborder les sujets 3D et découpes laser....
Alors il serait bon que les dictats soient un peu mis de côté pour laisser place à l'imagination, LA VRAIE!.
Merci quand même pour cet article, non pas ennuyeux, mais, tellement académique!...
Amicalement, Dominique
Muchisimas gracias a ti ! como me hacía falta un poco de esta teoría y tan bien resumida! Seguro que utilizo esas páginas que recomiendas.... Tu si que tienes mi admiración, besos
ResponderEliminarGracias Mara, como siempre muy interesante.
ResponderEliminarIt's not boring at all! Thanks so much for taking the time to share all this information including the online resources. xx
ResponderEliminarMe ha parecido muy interesante, siempre me gusta como combinas todo y está muy bien saber toda esta teoria!
ResponderEliminarMuchísimas gracias por la búsqueda de estas páginas,las gamas cromáticas son muy interesantes en cualquier ámbito de decoración y siempre es necesario saber más!!!
ResponderEliminarBesos.
Gracias por tantos consejos. Un trabajo precioso el que has realizado para facilitarnos el intentar hacer escenas.
ResponderEliminarBesos Mara
Hola Mara,
ResponderEliminarGracias por la gran información que usted. Conozco a un montón de gente que está muy asustado de color. Yo me crié en una casa con todas las paredes pintadas de blanco, y cuando ella decidió añadir color, era de color beige!
Utilizo colores vivos y conseguir un montón de inspiración de habitaciones de época. Espero poder ver más de su colorido trabajo;)
Un fuerte abrazo,
Giac
Mara thank you for posting this I really appreciate learning as much as I can about color and how it shapes our perceptions, I will read your post again and go to the websites you suggest
ResponderEliminarthank you for taking the time to teach us :)
Hugs
Marisa
Thanks for this useful information, Mara. I will take a look at the websites you have suggested. A great post!
ResponderEliminarHugs,
Lisa :-)
Muchísimas gracias por compartir esta información , como siempre muy interesante. Besos:-)
ResponderEliminarThank you for this great post on colour and the links. I have done a bit on colour theory in the past but I must admit I have probably forgotten a lot of it so these links will be very helpful. Thank you for sharing.
ResponderEliminarAgradeço à você por compartilhar o estudo de cores.
ResponderEliminarTentarei visitar os links que você forneceu.
Um grande abraço.
Me resulta muy práctico e interesante y como de costumbre has dado en el clavo, es la eterna batalla a la hora de emprender cualquier actividad artística y por supuesto con las miniaturas. Gracias, un beso
ResponderEliminarUna entrada la madre didáctica!!! Echaremos mano de esos enlaces,que tienen muy buena pinta!
ResponderEliminarGracias wapetona
Muy interesante, leído y practicado. Muchas gracias por compartir. Àngels
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