En Artes Plásticas, el color es una de las cosas más complicadas de utilizar, y aunque hay que estudiar y dominar la teoría, la experiencia es la que nos ofrece un verdadero aprendizaje.
He querido con esta entrada, hacer una selección de páginas de Internet que tienen recursos prácticos sobre el color, y que considero muy útiles para nuestros propósitos.
I wanted with this post, to make a selection of websites that I consider particularly useful for our purposes because they have practical resources about the color theme,
En la página "Design Seeds" podéis utilizar una sencilla herramienta, que consiste en crear un color (el que queréis que domine la escena) mediante las variables RGB y buscar posteriormente fotografías que incluyen ese color en su paleta y cómo lo combinan con otros colores.
In the site "Design Seeds" you can use a simple tool to create a color (for example the color we want to dominate the scene) by using the RGB variables. Next the program looks for photographs that include that color in their palette and it shows us how to combine with other colors.
En la página "Pinegate Road", en la categoría de “Color Studies” podéis explorar a través de fotografías las muy variadas paletas y las sensaciones que transmiten. Veréis que hay combinaciones sorprendentes. Si alguna os gusta, aplicadla de la forma más fiel posible.
In the site "Pinegate Road", in the category of "Color Studies" you can explore through lots of photographs, varied palettes. You will see that there are striking combinations. If you like any, apply it as faithfully as possible.
Usad esta herramienta, "Color Palette Generator" , si lo que queréis es descubrir la paleta de color de una fotografía. Porque el proceso inverso os puede ser útil también, si lo que buscáis es homogeneidad en vuestros trabajos, o simplemente tenéis la curiosidad de ver qué paleta de color habéis utilizado, o si hay algo en vuestra escena que no os convence del todo, podéis averiguar si el color es el motivo.
Use this tool, "Color Palette Generator" , if what you whant is to discover a palette in a photograph. Because the reverse process will be useful too, for example if what you seek is homogeneity in your work, or just you have the curiosity to see the used color palette; or if there is something wrong in your scene, you can find out if the color is the reason.
Para terminar, os invito a que conozcáis la teoría del color, pues eso siempre os va a resultar útil. Si os apetece podéis ver las presentaciones que les pongo a mis alumnos donde explico la naturaleza de la luz y de los pigmentos.
Si no os apetece leer toda la teoría, al menos tened claro estos conceptos. Una cosa es el color de la luz que veis en vuestros monitores, resultado de mezclar luz roja, verde y azul (R= red, G= green and B= Blue) y otra el color de los pigmentos, resultado de mezclar los pigmentos cian, magenta, amarillo y negro (C= Cian, M= Magent Y= Yellow and K= Black )
Finally, I invite you to know the color theory, because this will be very useful. If you want, you can see the presentations I put to my students where I explain the nature of light and pigments. (Sorry but they are only in spanish)
If you do not want to read all the theory, at least, take into account these concepts. First, the light color you see on your monitor, that are the result of mixing red, green and blue (RGB light colors) and the second concept are the pigment colors, that are the result of mixing the pigments cyan, magent, yellow and black. (CMYK pigment colors)
Otra cosa importante es las cualidades que cada color tiene, ya que por ejemplo, tonos de verdes hay muchísimos, ¿en qué se diferencian? principalmente en la saturación (el la pureza del color) y en su luminosidad (la cantidad de blanco o negro que tienen) Es decir, si mezclamos mucho un color con otros, va perdiendo pureza y entramos en la gama de matices (verde azulado, verde amarillento, verde caqui...) y por otra parte está la cantidad de luz ( hay que añadir pigmento blanco) o de oscuridad (añadir negro)
Also the qualities of each color are something important, for instance, where is the difference betwing different green colors? Well, primarily in saturation (the purity of color) and luminosity.
If we mix much a color with others, it loses its purity but a huge range of hues apears (bluish green, yellowish green, army green …), this is the saturation. The luminosity of a colors is the amount of light (you have to add white pigment) and darkness (add black).
En fin... sé que estas entradas tan teóricas son más aburridas, pero no me he podido resistir, ya que el color es una de las herramientas más valiosas para mejorar nuestras miniaturas.
Muchísimas gracias por vuestro tiempo, sobretodo si habéis logrado leer todo el artículo.
In Fine Arts, color is one of the hardest things to use, and although it is necessary to study the theory, experience is what will provide us a real learning.
Pero claro, una escena en miniatura lleva tanto tiempo y trabajo que nos asusta hacer experimentos y el hecho de aplicar color sobre nuestras creaciones, puede resultarnos abrumador. Supongo que es inevitable pensar: ¿quedará bien este color con este otro?, ¿y si lo estropeo?, ¿resultará poco elegante combinar tantos colores?, ¿o es mejor usar sólo un par de ellos?, ¿utilizo colores muy contrastados o debería aplicar la misma gama cromática?...y es que hay que tener mucha intuición, experiencia y sentido estético, para que la improvisación funcione.
But of course, a miniature scene takes much time and work, it scares us to do experiments, and the fact of applying color on our creations seems to us overwhelming. I suppose it is inevitable to think: Does this color combine well with this other? What if I mess it up?, is it inelegant to combine so many colors?, or is it better to use only a couple of them?, Should I use highly contrasting colors or the same color range?...The truth is that you need to have a lot of intuition, experience and aesthetic sense for a successful improvisation work.
But of course, a miniature scene takes much time and work, it scares us to do experiments, and the fact of applying color on our creations seems to us overwhelming. I suppose it is inevitable to think: Does this color combine well with this other? What if I mess it up?, is it inelegant to combine so many colors?, or is it better to use only a couple of them?, Should I use highly contrasting colors or the same color range?...The truth is that you need to have a lot of intuition, experience and aesthetic sense for a successful improvisation work.
I wanted with this post, to make a selection of websites that I consider particularly useful for our purposes because they have practical resources about the color theme,
En la página "Design Seeds" podéis utilizar una sencilla herramienta, que consiste en crear un color (el que queréis que domine la escena) mediante las variables RGB y buscar posteriormente fotografías que incluyen ese color en su paleta y cómo lo combinan con otros colores.
In the site "Design Seeds" you can use a simple tool to create a color (for example the color we want to dominate the scene) by using the RGB variables. Next the program looks for photographs that include that color in their palette and it shows us how to combine with other colors.
In the site "Pinegate Road", in the category of "Color Studies" you can explore through lots of photographs, varied palettes. You will see that there are striking combinations. If you like any, apply it as faithfully as possible.
Use this tool, "Color Palette Generator" , if what you whant is to discover a palette in a photograph. Because the reverse process will be useful too, for example if what you seek is homogeneity in your work, or just you have the curiosity to see the used color palette; or if there is something wrong in your scene, you can find out if the color is the reason.
Para terminar, os invito a que conozcáis la teoría del color, pues eso siempre os va a resultar útil. Si os apetece podéis ver las presentaciones que les pongo a mis alumnos donde explico la naturaleza de la luz y de los pigmentos.
Si no os apetece leer toda la teoría, al menos tened claro estos conceptos. Una cosa es el color de la luz que veis en vuestros monitores, resultado de mezclar luz roja, verde y azul (R= red, G= green and B= Blue) y otra el color de los pigmentos, resultado de mezclar los pigmentos cian, magenta, amarillo y negro (C= Cian, M= Magent Y= Yellow and K= Black )
Finally, I invite you to know the color theory, because this will be very useful. If you want, you can see the presentations I put to my students where I explain the nature of light and pigments. (Sorry but they are only in spanish)
If you do not want to read all the theory, at least, take into account these concepts. First, the light color you see on your monitor, that are the result of mixing red, green and blue (RGB light colors) and the second concept are the pigment colors, that are the result of mixing the pigments cyan, magent, yellow and black. (CMYK pigment colors)
Otra cosa importante es las cualidades que cada color tiene, ya que por ejemplo, tonos de verdes hay muchísimos, ¿en qué se diferencian? principalmente en la saturación (el la pureza del color) y en su luminosidad (la cantidad de blanco o negro que tienen) Es decir, si mezclamos mucho un color con otros, va perdiendo pureza y entramos en la gama de matices (verde azulado, verde amarillento, verde caqui...) y por otra parte está la cantidad de luz ( hay que añadir pigmento blanco) o de oscuridad (añadir negro)
Also the qualities of each color are something important, for instance, where is the difference betwing different green colors? Well, primarily in saturation (the purity of color) and luminosity.
If we mix much a color with others, it loses its purity but a huge range of hues apears (bluish green, yellowish green, army green …), this is the saturation. The luminosity of a colors is the amount of light (you have to add white pigment) and darkness (add black).
En fin... sé que estas entradas tan teóricas son más aburridas, pero no me he podido resistir, ya que el color es una de las herramientas más valiosas para mejorar nuestras miniaturas.
Muchísimas gracias por vuestro tiempo, sobretodo si habéis logrado leer todo el artículo.
Tenéis mi admiración ;-)
Un abrazo
Anyway ... I know these theorethical posts are more boring, but I could not resist to write about this theme, because color is a valuable tool to improve our miniatures,.
Thank you for your time, especially if you have managed to read the whole article.
Un abrazo
Anyway ... I know these theorethical posts are more boring, but I could not resist to write about this theme, because color is a valuable tool to improve our miniatures,.
Thank you for your time, especially if you have managed to read the whole article.
You have my admiration ;-)
Hugs
Hugs